Da var det dags å prøve seg på blogg for første gang. Det kom som en liten overraskelse at det var et deltidsstudium i nordisk som skulle få meg i gang med blogging, den så jeg ikke komme... Jeg begynte på nordisk deltidsstudium høsten 2017 (i likhet med mange som tar dette kurset). Dette med å studere nordisk og språkfag var egentlig noe jeg har tenkt på å gjøre helt siden jeg tok et årsstudium i allmen litteraturvitenskap på NTNU. For det var et fag jeg likte veldig godt, men som jeg var fullt klar over at var vanskelig å bruke til noe praktisk uten et språkfag ved siden av. Egentlig er jeg musikkviter, med en bachelor bygget opp av musikkvitenskap og medievitenskap, og en mastergrad i musikkvitenskap fra NTNU. Litteraturvitenskapen opplevde jeg likevel som svært nyttig da jeg skrev min masteravhandling om musikk og musikalitet ved Trøndelag Teater, da musikkvitenskapen gjerne knytter seg til andre kunstneriske uttrykksformer når den skal si noe om hvordan musikken fungerer.

Så var det hva man kan bruke en master i musikkvitenskap til, da. Veldig mange av de jeg studerte sammen med jobber nå med undervisning, enten i kulturskole og som korps- eller kordirigenter, eller som lærere i grunnskole og/eller videregående. Og noen jobber som faglærere på høyskoler eller universitet. Formidling av musikk i praksis kommer ikke bare til uttrykk i store konserter og i media. Musikk kommer gjerne i form av undervisning og i korps eller kor under kyndig ledelse. Jeg jobber som butikkmedarbeider på Platekompaniet. Og elsker jobben min. Å jobbe i en detaljistbutikk er også definitivt en form for formidling, og de siste årene har jeg i tillegg til å jobbe hver dag med musikk også fått ansvar for å bygge opp butikkens bokavdeling. En bokavdeling som nå rommer både skjønnlitteratur, bøker om musikk (mye artistbiografier), samt en mengde populærkultur i form av tegneserier, fotobøker, og diverse varianter av faktabøker. Det er spennende, og om jeg ikke var entusiastisk bokleser før, så har jeg virkelig blitt det nå. Jeg opplever at de bøkene jeg har lest til nå i dette deltidsstudiet i nordisk er noe jeg faktisk har hatt god bruk for som bokansvarlig, både de skjønnlitterære verkene og fagbøkene. Så får tiden vise hva jeg konkret skal bruke dette studiet til.

En viss utfordring er det i å begynne å ta fag på universitet etter over ti års pause, både i forhold til å finne tid til det mellom jobb og familieliv, komme inn i gode studievaner og i å "tenke vitenskapelig" igjen. Men jeg har tro på at man har godt av å utfordre seg selv i ny og ne. Har ikke alle det?

Kommentarer

  1. Jeg er helt enig med deg - vi har veldig godt av å utfordre oss selv i ny og ne. Det er også en av grunnene til at vi vil blogge med dere. Vi kan ha mange meninger om blogg og blogging, men først når man har praktisert det selv, kan man uttale seg på bakgrunn av egen erfaring.
    Bakgrunnen din høres spennende og veldig relevant ut for norskfaget. Jeg har selv et hovedfag i litteraturvitenskap, som har gitt meg innpass i lærerutdanningen som norsklærer.

    SvarSlett
  2. Du har et stort kompetansefelt som du kan trekke veksler på i dette studiet. Velkommen hit, jeg gleder meg til å følge deg videre!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen